/Prilliraamid
Prilliraamid2018-06-14T10:45:06+00:00

Prilliraamid

Prilliraamid jagunevad materjalide järgi metallideks ja plastideks. Nende valmistamiseks kasutatakse erinevaid materjale.

Metallist prilliraamid:

  • alumiiniumit (hind on kõrge, seepärast kasutatakse vähe);
  • vase, tsingi ja nikli sulamit (tugev materjal, ei korrodeeru kiiresti);
  • pronksi (tugev ja allergivaba materjal);
  • monelit (enimkasutatav materjal);
  • roostevaba terast (tugev ja kerge);
  • titaani (tugev, kerge ja allergiavaba materjal);
  • kulddublee-kullakihi saavutamiseks kaetakse vähemväärtuslik metall sulamiga, mis sisaldab 12-14 karaati kulda.

Plastist prilliraamid:

  • Tselluloos-atsetaat on puuvillast valmistatud looduslik materjal, hea mehaanilise ja keemilise vastupidavusega. Materjali vananedes muutub hapraks ja võib kergesti puruneda.
  • Polüamiid – nailonsegust materjal, mis on kerge, vastupidav ja plastiline.
  • Propionaat – kerge ja pehme materjal, ei põhjusta allergiareaktsioone.
  • Optyl – sünteetiline materjal, kerge, säilitab oma värvi, ei tuhmu.

Prilliraamide ja päikeseprillide ajalugu ja brändid:

Istuv apostel, kellel on prillid lugemisasendis.

Istuv apostel, kellel on prillid lugemisasendis.

Esimesed prillid valmistati Giordano de Pisa poolt Põhja-Itaalias, kõige tõenäolisemalt Pisa linnas, ligikaudu 1290. aastal. Aastaks 1301 kehtestati Veneetsia gildide eeskirjad, mis reguleerivad prillide müüki.

Prillide raamid koosnesid kahest suurendusklaasist, mille needlid olid kokku ühendatud, et nad saaksid nina kinni haarata. Neid nimetatakse nivelleeritavateks prillideks. Aja jooksul arenes ka prilliraamide ehitus. Varasemad okulaarid olid mõeldud kätega hoidmiseks või ninale surumiseks. 1727. aasta paiku arenesid kaasaegses stiilis prillid koos aisadega. Need lahendused ei olnud edukad ning erinevad stiilid koos kinnitatud käepidemetega nagu “käärid-prillid” ja lornjetid olid ka moodsad 18. sajandi teisel poolel ja 19. sajandi alguses.

Prantsuse impeeriumi kuldkäärid-prillid, ca 1805.

Prantsuse impeeriumi kuldkäärid-prillid, ca 1805.

1930-ndatel kirjeldati prille kui “meditsiiniseadmeid”. Nägemisprobleeme peeti mõnikord sotsiaalselt alandavaks. 1970-ndatel hakati moodsaid prilliraame tootma ning tunnistati ka nõudlust stiliseeritud prillide järele. Prillid on traditsiooniliselt mõeldud nägemise taastamiseks, nüüd on need moes ja vajalikud. Tarbijad on ostsid üha enam arsti poolt määratud retseptiprille, mis näitas, et prillid ei ole enam sotsiaalne häbimärgistus, vaid moodne aksessuaar, mis “muudab teie nägu”.

Nii nagu teisedki moeaksessuaarid, on disainerite poolt loodud prilliraamid hea mainega brändinimed ja nad pärinevad kollektsioonidest, hooajast ja disainerist. Bränd on kui lisaväärtus, mille eest on tarbija valmis maksma rohkem kui nimetu toote eest. Bränditoote ostja seostab toodet teadmise, hoiaku, emotsiooni ja ka käitumismudeliga ja täidab oma unelmat.

Toote hind on kõrgem, sest on tehtud kulutused brändinime reklaamimiseks; toote arendamiseks; kvaliteedi hoidmiseks ja tõstmiseks.

Bränditooteid tootvad tehased (ja tooteid loovad moemajad) on ette kirjutanud moodsa toote hinna prillipoe kliendile. Kui toode vananeb, siis ettekirjutust müügihinnale pole. Sellega seoses on teinud mõned moeloojad maailmas otsuse – loobuda prilliraamide ja päikesprillide loomisest või nende  bränditootete müügiõigused on läinud üle vaid kallitele butiikidele (nt Karl Lagerfeldt, Fendi jt). Mainekad moeloojad on ühinenud Louis Vuitton moemaja alla, mis otsustas bränditooteid pakkuda nimelistele butiikidele. Kõige lähemad meile asuvad Stockholmis ja Helsingis.

Teerajajaks prilliraamide brändidele oli Christian Dior, kes 1947. a soovis demonstreerida naiselikkust oma uudse koheva kellukeselõikelise seelikuosaga kleitide näol. Naised olid sellest uudsusest vaimustunud. Möödas olid ka karmid sõjaraskused. Tema tõi prillide moodi nii nn kassisilmsed raamid kui ka päikeseprillid.

Ray-Ban prillid

Ray-Ban prillid

Yves Saint Laurent, kes peale Diori lahkumist võttis üle tema moemaja, arendas ka edasi luksuslikku ja peent moeloomingut.

Ray-Ban päikeseprillid olid esmalt loodud Ameerika pilootide tarbeks teise maailmasõja ajal. See kuulus Aviatori päikeseprillide kuju oli just mugav lenduritele näidikute lugemiseks ning originaalis vaid mineraalist (klaasi materjalist) rohelise filtriga prilliklaasid olid head eredas päikesevalguses.

Gucci prillid

Gucci prillid

Burberry, Hugo Bossi, Gucci, Fendi, Karl Lagerfeldi ja Emilio Pucci moeteekonnad algasid riiete ja muude aksessuaaride disainiga, kuid nüüd on nemadki jõudnud muuhulgas ka prillideni. Burberry ja Hugo Bossi looming sai alguse sõjaaegsete tolmumantlite tootmisest. Gucci, Fendi ja Karl Lagerfeld alustasid nahast toodete disainimisega.

Dior logo
Fendi logo
Hugo Boss logo
Karl Lagerfeld logo